Παρασκευή 6 Αυγούστου 2010

ΕΠΕΝΔΥΣΗ Η ΕΞΟΔΟ;


Επένδυση ή έξοδο?
ΑΛΕΞΗΣ ΓΙΩΡΓΟΣ

Δύο Διαμετρικά αντίθετες λέξεις που η κάθε μία κουβαλάει μια εντελώς άλλη φιλοσοφία και ένα εντελώς διαφορετικό τρόπο ζωής.
          Οι περισσότεροι άνθρωποι λόγω της εκπαίδευσης που έχουν δεχτεί στα μαθητικά τους χρόνια , αλλά και λόγω της οικογενειακής τους κουλτούρας, έχουν ταυτίσει την λέξη επένδυση μόνο με χρήματα .Βέβαια η αλήθεια είναι ότι η λέξη επένδυση μπορεί να μπει σε όλες τις πτυχές της ζωής μας , είτε αυτό λέγετε χρόνος, είτε αυτό λέγεται συναίσθημα, είτε αυτό λέγεται μόρφωση, υγεία, οικογένεια κ.λ.  Θεωρούν δε ότι εκείνοι λόγω του ότι δεν έχουν χρήματα δεν μπορούν να γίνουν επενδυτές. Ένα μικρό ποσοστό ανθρώπων περίπου 10% του πληθυσμού της γης έχουν  ξεφύγει από αυτό το μονοπάτι της λανθασμένης αντίληψης.
                   Λόγω του ότι το κεφάλαιο πατρονάρει τις κυβερνήσεις όλου του κόσμου είτε το θέλουμε είτε όχι, και όπως ξέρουμε οι κυβερνήσεις  νομοθετούν για την παιδεία, οι  νόμοι είναι φτιαγμένοι για να δημιουργούν καλούς υπαλλήλους στην υπηρεσία του κεφαλαίου. Οί μαθητές λοιπόν δεν εκπαιδεύονται στην διαχείριση του χρόνου, στην διαχείριση των χρημάτων τους. Ετσι μετά το πανεπιστήμιο, που μπαίνουν στην παραγωγική διαδικασία , είναι ήδη χρεωμένοι πριν καν πάρουν τον πρώτο τους μισθό.
          Βέβαια θα μου πείτε επένδυσαν στην γνώση του πώς να γίνουν καλοί υπάλληλοι ή στελέχη επιχειρήσεων (πάλι υπάλληλοι) έχοντας μια καλή δουλειά με ασφάλεια που πολλοί  θα ζήλευαν ομολογουμένως. Έχοντας όμως ένα εισόδημα 700 $ .Εχετε ακούσει άραγε για την γενιά των 700?? Περί αυτών πρόκειται .
          Μετά από πολλά χρόνια εμπειριών  σαν υπάλληλος (28 έτη) και σαν επιχειρηματίας στο συμβατικό εμπόριο (27 έτη) , και μετά την έρευνά μου πάνω σε θέματα χρόνου και χρήματος , μερικά από τα συμπεράσματα που έχω βγάλει είναι τα εξής.

Οι  άνθρωποι ξοδεύουν παρά επενδύουν .Εκεί οφείλεται το παγκόσμιο οικονομικό πρόβλημα που βιώνουμε. Πολλοί λίγοι είναι αυτοί που κάνουν τους προσωπικούς τους ισολογισμούς ελέγχοντας τα έσοδα με τα έξοδά τους έχοντας ένα ισοζύγιο ή ένα πλεόνασμα. Μα είναι τόσο απλό , ακόμα και ένα μικρό παιδάκι το καταλαβαίνει. Και όμως στα απλά πράγματα είναι που σκοντάφτουμε .Και γιατί αυτό?? Γιατί κανείς ποτέ δεν τους έμαθε ότι το να αγοράζουν με έκπτωση πάλι αφαιρούνται χρήματα από τον τραπεζικό τους  λογαριασμό , ενώ το να κάνουν  επένδυση των εξόδων τους δημιουργούν  εισόδημα (αυτό είναι ένα θέμα πολύ μεγάλο και όχι του παρόντος και το οποίο μάλιστα αποτελεί μία φιλοσοφία, πάνω στην οποία στηρίζεται η ιδέα της μεγαλύτερης επιχειρηματικής ευκαιρίας στην  ιστορία του κόσμου, με βάση έγκριτους πανεπιστημιακούς στο μάρκετινγκ-επενδύσεις-επιχειρήσεις- οικονομικές αναλύσεις και οικονομολόγους- μελλοντολόγους κ.λ. ) . Γιατί δεν ανέλαβαν δράση να αυτοεκπαιδευτούν πάνω στην οικονομική και την συναισθηματική τους νοημοσύνη . Ετσι  συναισθηματικά και οικονομικά μη  νοήμονες, παρασύρονται από τις προσφορές-τις εκπτώσεις. Παρασύρονται από  τον γείτονα , τον φίλο ή τον συνάδελφο που μόλις αγόρασε ένα χλιδάτο  αυτοκίνητο ή έφτιαξε ένα λαμπερό σπίτι (με δανεικά φυσικά). Παρασύρονται από την πλαστική πιστωτική κάρτα (έχετε ποτέ αναρωτηθεί , γιατί στα καζίνα δεν χρησιμοποιούν άμεσα τα χρήματα αλλά τα αντικαθιστούν με πλαστικές μάρκες??  Γιατί στο υποσυνείδητο το πλαστικό  είναι χωρίς μεγάλη αξία και έτσι ξοδεύεις περισσότερο). Διάβασα στο βιβλίο PRO-SUMER POWER 2 του συγγραφέα Bill Quain , « O ΔΡΟΜΟΣ ΠΡΟΣ ΤΑ ΧΡΕΗ ΕΙΝΑΙ ΣΤΡΩΜΕΝΟΣ ΜΕ ΕΚΠΤΩΣΕΙΣ» 
Ξέρουμε πολλές ιστορίες ανθρώπων που απέκτησαν πολλά χρήματα αλλά όπως ομολογούν οι ίδιοι «κατασπατάλησαν τα χρήματά τους σε πάρτι και ασωτίες καθώς και με την επίδειξη του πλούτου τους με ακριβά γούστα». Ή υπερκατανάλωση είναι κανόνας και όχι εξαίρεση. Όταν  βλέπεις μια διαφήμιση και σε παροτρύνει για να προβείς στην αγορά του συγκεκριμένου προϊόντος , έχοντας δελεαστική έκπτωση  ή προσφορά ή σε μεγάλη συσκευασία, ο διαφημιστής που είναι επαγγελματίας στο μάρκετινγκ , χτυπάει στο συναίσθημα. Από παρόρμηση  πάς και αγοράζεις το συγκεκριμένο προϊόν ακόμα και αν δεν το χρειάζεσαι εκείνη την στιγμή ή ακόμα και αν η συσκευασία είναι για ένα ολόκληρο λόχο και η οποία έχει κοντινότατη ημερομηνία λήξης. Ο λόγος που εσύ αγοράζεις από παρόρμηση είναι  ότι ενώ ο διαφημιστής είναι επαγγελματίας , εσύ είσαι ερασιτέχνης. Παράλληλα η συναισθηματική σου νοημοσύνη είναι σε πολύ χαμηλά επίπεδα. Γιατί και εκεί κανείς δεν σου έμαθε την διαχείριση των συναισθημάτων σου. Θα μου πείς. Καλά και πώς εγώ θα γίνω επαγγελματίας καταναλωτής αφού δεν έχω χρόνο για να εκπαιδευτώ?? Αλλά και να είχα υπάρχει τρόπος?? ΚΑΙ ΕΔΩ ΣΟΥ ΑΠΑΝΤΩ . ΝΑΙ ΥΠΑΡΧΕΙ.  Το να αγοράζει κανείς φτηνότερα πάλι ξοδεύει και αδειάζει τον τραπεζικό του λογαριασμό και βρίσκεται στο σημείο να τελειώνει ο μισθός πριν τελειώσει ο μήνας ή το πλαστικό χρήμα έχει παραφουσκώσει. Το να αγοράζει κανείς έξυπνα τότε μπορεί να επενδύσει τα έξοδά του. ( Για την έξυπνη κατανάλωση έχουν γραφτεί πολλά βιβλία , όπως ΤΟ ΧΡΥΣΟ ΝΟΙΚΟΚΥΡΙΟ-PROSUMER POWER2- ΒΡΕΣ ΤΟΝ ΧΡΟΝΟ ΠΟΥ ΣΟΥ ΛΕΙΠΕΙ κ.λ. Προσοχή λοιπόν μακρία από εκπτωτικά καταστήματα , προσφορές, κ.λ. και εκπαιδεύσετε την συναισθηματική σας νοημοσύνη.

Γιώργος Αλεξης
Καθηγητής Φυσικής Αγωγής
Ερευνητής

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου